Uppdaterat 2024-10-18

Beslut anpassad gymnasieskola nationella program

Gå till Ansökan - Yttrande/Beslut - Sökande från annan region/beslut för Nationella program i anpassad gymnasieskola.

Beslut

När du får in en yttrandeblankett sök upp eleven du ska ta beslut för genom att ange elevens namn eller personnummer i fältet Sök på namn och personnummer.

Öppna elevens Elevkort - du hamnar då i fliken Sökande från/Beslut.

Du behöver välja något av följande alternativ:

• Mottagen (Du tas emot som sökande)
  • Mottagen 2: hand
  • Ej mottagen (Du tas inte emot som sökande)

Om ni tar emot eleven i 2:a hand eller ni inte tar emot elever så ska ni ange motivering till beslutet under - Ange motivering till beslutet. Alternativet Mottagen 2:hand kan endast väljas av kommunala huvudmän.

Hur besluten skickas

Om ni tar emot en elev i första hand behöver ni inte skicka beslutet till den sökande.

Om ni tar emot eleven i andra hand eller inte tar emot eleven ska originalet av beslutet skickas till den sökande. Den sökande kan överklaga beslutet att inte tas emot i första hand.
Kopia av beslutet skickas alltid till den sökandes hemkommunen om den sökande kommer från en kommun inom regionen, i annat fall till avlämnande antagningskansli.

Har beslut tagits av en kommun utanför regionen (vår elev söker till en kommun eller region utanför vår region) får Gymnasieantagningen Storsthlm en kopia av beslutet som vi registrerar i Indra och därefter skickar vi en kopia till hemkommunen.