Digital utbildning om elevkategorier

Nyheter / 29 februari 2024

Ant

Den 19 mars kommer Gymnasieantagningen att hålla i en digital utbildning om elevkategorier via Teams. Vi kommer att skicka en inbjudan till utbildningen någon vecka innan, och ingen anmälan krävs.

Du som inte kan vara med under utbildningen kan se den efteråt. Vi kommer att spela in den och ladda upp den i Indra under Blanketter/Info.

Vi frågade handläggaren Anthony Björnerstedt, som är en av dem som håller i utbildningen, vad deltagarna kan förvänta sig.

Vad handlar utbildningen om?

– Den handlar om de elever som inte är folkbokförda, även kallade elevkategorier, och hanteringen av dessa. Fokus kommer att ligga på de elevkategorier som avlämnande skola hanterar mest frekvent i sitt arbete: Asylsökande, Gömda och de vars folkbokföringsstatus är oklar.

Vad är syftet med utbildningen?

– Syftet är att ge en större förståelse för elevkategorierna och tydliggöra skillnaderna mellan dem, vilken typ av underlag som krävs, samt vem som fattar beslut om rätten till utbildning.

Vilka vänder sig utbildningen till?

– Den vänder sig till avlämnande skolor, alltså skolor som har elever som ska söka till gymnasiet.

Kategorier: Personal, Nyheter