Hur gick årets antagning till gymnasieskolan?

Antagning / 26 september 2022

Vad kan vi utläsa av årets antagning till gymnasiet?  Vi har pratat med Britt-Marie Holmström som sammanställt statistiken.

– Jämfört med augusti 2021 så var drygt 1 200 fler ungdomar antagna till gymnasieskolan vid skolstart 2022. Totalt blev 30 560 antagna till gymnasieskolan i år, berättar Britt-Marie Holmström.

Går det att se någon trend i sökandet?

– Ekonomiprogrammet fortsätter att öka i popularitet. I år blev 6 254 antagna till detta program vilket är endast 70 färre än antalet antagna till samhällsvetenskapsprogrammet. Medan båda dessa program ökat i antal antagna även i år så har naturvetenskapsprogrammet minskat för andra året i följd.

Vad gäller för yrkesprogrammen?

– På yrkesprogrammen så ökade antalet antagna i år till bland annat bygg och anläggning, el och energi samt hantverk. Antalet antagna minska samtidigt till VVS och fastighet. Även vård och omsorg, som hade den största ökningen 2021, minskade i år.

Blev du förvånad över något?

– Det blev en positiv överraskning att yrkesprogrammen ökade sitt antal antagna efter att ha minskat tidigare år. Förvånande dock att vård och omsorg som hade den största ökningen av alla yrkesprogram förra året minskade i år.

Har du någon gissning om hur det går nästa år?

– Enligt prognosen är det en mindre ökning av antalet 16-åringar i regionen inför 2023, jämfört med ökningen 2022. Men det är ju inte enbart 16-åringar som söker – om fler elever läser in behörighet på introduktionsprogrammen kommer också fler 17-18-åringar att söka till de nationella programmen nästa år.

– Gissningen blir därför att antalet antagna kommer att öka även 2023 och att ökningen kan bli nästan lika stor som i år. En annan gissning är att ekonomiprogrammet nästa år för första gången kommer att ha flest antal antagna av alla program.

Fakta om gymnasieantagningen 2022

• De högskoleförberedande programmen ökade med 702 till 21 917 antagna, 56 procent blev antagna till kommunala skolor.
  • Yrkesprogrammen ökade med 172 till 5 450 antagna, här blev majoriteten (58 procent) antagna till fristående skolor.
  • Introduktionsprogrammen hade också fler antagna i år, de ökade med 344 till 3 193 antagna varav 63 procent till kommunala skolor.

Dessutom var 354 ungdomar antagna till gymnasiesärskolan (en ökning med 29), varav 67 procent till kommunala skolor.

Kategorier: Personal, Antagning