Sjöfartsutbildningen har två inriktningar.

Inriktningen däck ska ge kunskaper om drift och underhåll inom fartygets däcksavdelning. Inriktningen kan leda till arbete som till exempel matros.

Inriktningen maskin ska ge kunskaper om drift och underhåll inom fartygets maskinavdelning. Inriktningen kan leda till arbete som till exempel motorman och fartygselektriker.

Se film och läs mer om programmet på utbildningsguiden.skolverket.se

Vad lär jag mig på inriktningen?

Inriktningen däck ska ge kunskaper om drift och underhåll inom fartygets däcksavdelning. Inriktningen kan leda till arbete som till exempel matros.

Exempel på yrkesutgångar

Matros

Vad lär jag mig på inriktningen?

Exempel på yrkesutgångar

-

Vad lär jag mig på inriktningen?

Inriktningen däck ska ge kunskaper om drift och underhåll inom fartygets däcksavdelning. Inriktningen kan leda till arbete som till exempel matros.

Exempel på yrkesutgångar

-

Vad lär jag mig på inriktningen?

Inriktningen maskin ska ge kunskaper om drift och underhåll inom fartygets maskinavdelning. Inriktningen kan leda till arbete som till exempel motorman och fartygselektriker.

Exempel på yrkesutgångar

Motorman, Fartygselektriker

Vad lär jag mig på inriktningen?

Exempel på yrkesutgångar

-

Vad lär jag mig på inriktningen?

Inriktningen maskin ska ge kunskaper om drift och underhåll inom fartygets maskinavdelning. Inriktningen kan leda till arbete som till exempel motorman och fartygselektriker.

Exempel på yrkesutgångar

-

Behöver jag välja inriktning redan nu?

När inriktningen inte anges i studievägen man söker utan det endast står programmets namn så påbörjar man inriktningen på programmet enligt erbjudande av den eller de inriktningar som skolan anordnar. Se närmare information på skolans hemsida. I vissa fall finns möjlighet att önska inriktning inför år 2. Det finns dock ingen garanti om att du får gå på den inriktningen du önskar i år 2, eftersom du då bara kan bli antagen på själva programmet. 

Exempel på yrkesutgångar

Matros, Motorman, Fartygselektriker.